woensdag, februari 11, 2009

SC Ten Boer: ronde 21

Voor de 21e ronde van de clubcompetitie van Schaakclub Ten Boer wisten slechts 8 schaaklustigen de weg naar het Buurhoes te vinden. Ook Baude-wijn hoorde hier in feite bij, maar hij kreeg een SN van de oplettende wedstrijdleider toebedeeld.

Alfred Rodenboog (w) - Erik Stam: 1 - 0
Ad Mertens (w) - Free Blok: 0 - 1
Wopko Dijkema (w) - Albert Prins: 0 - 1
Harm Buter (w) - Piet Beetsma: ½ - ½

Alfred doet het in zijn debuut als jeugdschaker tussen de volwassenen bepaald niet slecht en boekte zijn derde overwinning (eerder behaalde hij in de loop van het seizoen ook al vier remises). Free is aanzienlijk succesvoller dan eerdere jaren en voor hem viel eveneens de derde overwinning te noteren. Harm en Piet deelden het punt en Albert kon na aanvankelijk taai verzet van Wopko met het hele punt huiswaarts keren.

Dijkema

Prins

In bovenstaandet stelling stelde wit remise voor, maar zwart had zijn oog al op de volgende (geforceerde) afwikkeling laten vallen, die ook op het bord verscheen:

27. ... Ph5 28. Pxh5 Dxd4 29. exd4 Txe2 30. Pf6+ Kf7 31. Pxe8 Kxe8 32. a4 Td2 en zwart won het toreneindspel.
Afwezig waren op deze avond: Klaas Dijkhuizen, Roelof Kroon, Jan Pilon, Marten Berends, Gerard Zijlema en Wim van Dijken. Zoals gemeld had Baudewijn een SN.

In het weekend verschijnt de nieuwe stand.

---------------------------------------

Later op de dag kreeg ik een reactie van Derk Schuttel (Schaakclub Grijpskerk). Hij had de volgende opmerking:

Hallo Albert, Ik verwonder me over de opmerking 'geforceerd'. Wat was je van plan na Pe6? Dameruil levert weinig op en na Df6 ga ik terug na f4 om bij ruil terug te nemen met dame. Met pion gaat helaas niet wegens mat. Nu is het nog onduidelijk toch? Derk

Albert: ik moet eerlijk toegeven dat ik tijdens de partij de zet 28. Pe6 in het geheel niet gezien heb. Dat maakt de term 'geforceerd' inderdaad iets minder toepasselijk. Maar ik vind 'dameruil levert niet veel op' ook weer te kort door de bocht, Derk! Ik denk dat bij die zet het volgende op het bord had kunnen komen: 27. ... Ph5 28. Pe6?! Dxd4 29. Pxd4 Txe3 30. Tce1 Txe2 31. Txe2 Txe2 32. Pxe2 en zwart heeft een zeer gezonde pluspion.
Beter voor wit is: 30. Txe3 Txe3 31. Pxf5 Te2 maar nog steeds lijkt mij dat niet ongunstig voor zwart. Maar het moet uiteraard nog wel even gewonnen worden!


Oproep: laat men zijn licht nog even schijnen over opgave 179?! Antwoorden graag naar Alberts SchaakBlog!

---------------------------------------------

Op het verslag van de wedstrij DAC - Ten Boer kwam nog een reactie binnen uit Bedum, die ik de nieuwsgierige lezers niet wil onthouden:

Gefeliciteerd. Geen degradatiegevaar meer. Kunnen we niet een paar spelers van jullie lenen/huren. M vr gr. Antoon Wever, Sc Bedum, 10 februari 2009 12:41.

Albert: daar valt natuurlijk altijd over te praten. We wachten nog op een, financieel goed onderbouwd, voorstel uit Bedum! Een mooie doos sigaren is ook nooit weg! En voor de niet-rokers graag een aardig kistje wijn!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Albert,

Ik verwonder me over opmerking geforceerd.
Wat was je van plan na Pe6?
Dameruil levert weinig op en
na Df6 ga ik terug na f4 om bij ruil terug te nemen met dame.
Met pion gaat helaas niet wegens mat. Nu is nog onduidelijk toch?.

Derk