zondag, mei 29, 2011

Oplossing opgave 237 (van 23 mei)


In deze stelling was het vervolg: 1. Tf8 Db7 2. Dd8 De4 3. Dh4+ Kg7 en de spelers besloten tot remise.

Hoe had wit vanuit de de diagramstelling kunnen winnen?

Antwoord: Anand - Karpov (Kwartfinale WK, Brussel 1991). Als we bedenken dat Karpov met 4,5-3,5 won, dan hebben we hierboven een cruciaal moment in de match te pakken. Als Anand hier gewonnen had, dan was hij misschien toen al...

1. Dd8! Txf4 (wat anders?) 2. g4! en wit wint. De matdreiging op h4 geeft de doorslag.

Alberts SchaakBlog kreeg twee goede antwoorden toegemaild. Beide (Jonas Hilwerda en Jan Kroon, die er weer een gezellige mail van maakte) afzenders hartelijk dank!

1) Jonas Hilwerda op 25 mei:

 Hallo,
1.Dd8,Txf4 2.g4 en Wit wint, het gaat om het veld h4. Zwart moet 2.-,Txg4 spelen, of 2.-,Tf2+ maar dat helpt ook niet. Groet, Jonas Hilwerda


2) Jan Kroon op 26 mei:

 Dag Albert,
Volgens mij kan wit 1.Dd6-d8 spelen. Er dreigt dan 2.Dd8-h4 mat. Om dit te verhinderen speelt zwart 1...Tc4xf4, maar daarop heeft wit 2.g2-g3) (Albert: 2. g4 is hier dus sterker!). Volgt 2...Tf4-f2 +, dan heeft wit 3.Kh2-g1 en de schaakjes voor zwart zijn op. Ook 2..Tf4-c4 helpt niet, want daarop volgt 3.h3-h4 en er dreigt een nieuw mat, nu met 4.Dd8-g5. Het is wel zo dat zwart kan spelen: 3...Df7xg8 4.Dd8xg8 b4xc3 maar na 5.Dg8xe6 heb ik het gevoel dat wit wint na bijvoorbeeld 5..Tc4-c5 6.De6-d6 Tc5-c4 en door de e pion op te offeren moet wit de c pion van zwart onschadelijk kunnen maken. Of zit ik nu toch weer op een dwaalspoor?
Ik ben overigens benieuwd of dit weer een partijfragment is. Want ook dat vind ik vaak een inspirerend element van deze opgaven: het is fijn om te zien hoe grote schakers fouten maken. Je voelt je toch eventjes superieur of tenminste gelijk aan een Timman of een Kortsnoi (``dat had ik toch beter gedaan, dat was mij niet overkomen'') en dat kan geen kwaad voor je zelfvertrouwen... Hartelijke groet! Jan Kroon


Later op deze sombere zondag (je zult maar op Terschelling zitten, zoals familie van ons; ik moet trouwens voorzichtig zijn met mijn woordkeus, want van een uiterst zwaar op de hand zijnde persoonlijkheid heb ik ooit begrepen dat je niet mag zeggen dat het weer slecht is, want, sprak deze dame overtuigd: "Het weer is niet slecht, de mensen zijn slecht!" Waarvan akte!) kwam nog een mail van Klaas, waarin hij bovenstaande opgave nog eens onder de loep legt:

Klaas Dijkhuizen:

De vraag is natuurlijk waarom Anand de logische zet Dd8 niet speelde. Zelfs in tijdnood speel je dit nog vrij snel. Zeker Anand. De reden is waarschijnlijk dat hij ook het antwoord Dxg8 zag. Nu Dxg8,bxc3, Dxe6,Txa4,Db3,Txf4,Dxc3,a4, e6, Te4, Df6, a3, e7, a2. Er zal wel een winst zijn, maar in tijdnood lastig te vinden. En wit heeft nog een lastige en zeker lange taak om zelfs na verovering van pion a2 zwart mat te zetten. Deze variant en de zijvarianten zouden toch ergens in de echte analyse genoemd moeten zijn, denk ik.

Geen opmerkingen: