zaterdag, juli 30, 2011

Oplossing opgave 242 (van 25 juli)


Hoe besliste de witspeler (aan zet) de partij vanuit bovenstaande stelling?

Oplossing: Mariotti - Panchenko (Las Palmas 1978)

1. Tb6! en zwart gaf op; de partij is uit (1. ... Dxb6 2. Dh8+ Kg6 3. Lh5#)

Alberts SchaakBlog ontving 4 goede antwoorden, zij het dat het ene aanzienlijk uitgebreider is dan het andere (alle deelnemers hartelijk dank). Opmerkelijk was dat inzenders Roelof én Derk meedeelden de stelling eerder onder ogen te hebben gehad. Dat blijft natuurlijk altijd mogelijk, Albert kan moeilijk garanderen dat niemand  een opgave ooit eerder heeft gezien. Derk meende zelfs dat het misschien een partij is uit de rijke geschiedenis van SC Ten Boer, tussen hemzelf en Albert (Albert toch wel met wit, Derk?) maar dat kan Albert zich (helaas) niet herinneren...

De inzendingen:

Roelof Kroon: (26-7-2011)

Albert, dit is een opgave die ik al eens eerder heb gezien. Waar weet ik niet meer. Oplossing 1. Tb6 Dxb6 2. Dh8+ Kg6 3. Lh5# Roelof

Derk Schuttel: (28-7-2011)

Albert,
Een bekende stelling.Was het onze partij uit 1979? Maar wie zat er achter de juiste stukken.
Serieus,  ik heb deze stelling eerder gezien, maar om nu mijn hele literatuur erop na te slaan, ik ben geen bibliothecaris dat ik alles voor de greep heb. Sleutelzet is volgens mij Tb6. Groet, Derk


Thea Heersema: (29-7-2011)


1. Tb7-b6 Df6xb6 2.Dc8-h8+ Kh6-f6 3. Le2-h5# als Dame niet slaat dan ook verlies van Dame en mat. Gr. Thea

Thijmen en Ruben Bourgonjen:(29-7-2011)

Hallo Albert,
Hierbij de oplossing van Thijmen en Ruben Bourgonjen


1)Tb6, Dxb6
2)Dh8+,Kg6
3)Lh5#

ipv slaan zijn er meerdere mogelijkheden, alle met dameverleis en mat tot gevolg, enkele voorbeelden:


1) Tb6, Pd7
2) Dh8+,Kg6
3) Lh5#

1) Tb6, Pf7
2) Df8+,Kh7
3) Txf6, Td7
4) Lh5, ...
5) Lxf7, ...
6) Lg8#

1) Tb6, Pg4
2) Lxg4, fxg4
3) Txf6+, Kg7
4) Df8+, Kh7
5) Th6#

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Albert,
Indien Roelof stelling ook eerder gezien heeft kan het niet uit een onderlinge partij zijn. Dat was ook niet helemaal serieus. Mijn notitie roep echter wel op tot een bronvermelding. Wel een stelling die in meerdere boeken voor kan komen maar zelf dacht ik aan een werkboek van een van de hogere stappen 6?
Ik weet dat je vaak niet meer op nieuwe reacties ingaat maar toch doe ik nogmaals een poging.Derk

Albert Prins zei

Beste Derk,

Dat ik 'vaak' niet op nieuwe reacties inga is mij eerlijk gezegd niet bekend. Om bij iedere opgave aan exacte bronvermelding te doen, vind ik verder niet echt nodig. Ik zou dan mijn 'achtergronden' prijsgeven en dat moet je uiteraard zo lang mogelijk zien te voorkomen. Dat je een heel enkele keer een opgave meent te herkennen: so what?

Met vriendelijke groet,

Albert.

Anoniem zei

hoi,
ik was gewoon nieuwsgierig waar ik de opgave eerder gezien had. Niet om bij een volgende opgave te kijken of deze uit dezelfde bron komt en dan een intikkertje te hebben.
Mijn andere opmerking over niet reageren moet ik terugnemen. Niet alleen gezien deze reactie maar ook jouw reactie bij rondje Groningen. Die had ik even gemist.
De Wittewierumers: 3 van de 5 goed is al een voldoende. Volgens mij hoort Cor Bolhuis erbij uit een heel ver verleden. Meer recent een stagiair van de familie Klink. Achternaam vd Linde? Enige twijfel over naam. Niet lang 1 seizoen denk ik. Rond 1990. Een van de jongens Klink kwam volgens mij ook een paar keer mee maar is denk ik nooit lid geweest.

Albert Prins zei

Derk,

De door jou genoemde namen zeggen mij niet veel, ofwel: eigenlijk niets. Als een en ander zich afspeelde voor mijn intrede in de gelederen van de SC Ten Boer, moet het inderdaad wel een héél ver verleden zijn geweest!

Albert.