woensdag, april 02, 2014

SC Ten Boer - SC Groningen: 3 - 5: Ten Boer degradeert


In de op één na laatste wedstrijd in de 1e klasse B verloor Ten Boer weer eens met 5-3, nu van het al zo goed als kampioen zijnde Groningen. De eerste 4 borden laten nog een fraaie positieve score zien van 3-1, maar door vier verliespartijen aan de borden 5 tot en met 8 werd deze voorsprong helaas omgebogen tot een nederlaag. Nog één ronde te gaan om wat aan het tot nu toe schamele puntentotaal te doen! Maar degradatie is ondertussen niet meer af te wenden: SC Ten Boer gaat volgend seizoen eens een kijkje nemen in de 2e klasse!

SC Ten Boer - SC Groningen: 3 - 5

1. K.Dijkhuizen (z)(1952) - H.Pompstra (w)(1784): 1-0
2. J.Pilon (w)(1747) - G.Visser (z)(1767): 1-0
3. P.Beetsma (z)(1687) - N.Karsdorp (w)(1766): ½-½
4. A.Prins (w)(1679) - J.Holtz (z)(1694): ½-½
5. M.Berends (z)(1487) - F.Ruigendijk (w)(1721): 0-1
6. G.Zijlema (w)(1451) - A.v.d. Heuvel (z)(1580): 0-1
7. W.Dijkema (z)(1354) - H.Haisma (w)(1638): 0-1
8. A.Mertens (w)(1200) - O.Sield (z)(1521): 0-1













Gezien het feit dat mijn eigen partij (tegen Job Holtz, een mij welbekende tegenstander na menige eerdere ontmoeting op de 64 velden) de langste van de avond was, heb ik weinig tijd gehad om wat van de overige borden te zien. Ik kan daar dan ook niets over vertellen, alleen waardering opbrengen voor de winst van Klaas, die van Jan, de remise van Piet en.... de inspanningen van de anderen, al leidden die dan niet tot resultaat.

Ik kan het dus (nogmaals) alleen over mijn eigen worsteling aan bord 4 hebben, maar wat daar gebeurde is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Toch ga ik een poging wagen. Dat Groningen van plan is de partij op hun website te zetten zegt ook iets: een remisepartij! Niet iedere remise is het gevolg van vroeg een puntendeling voorstellen, dat blijkt maar weer. 

Kort na de openingsfase, om precies te zijn op zet 10, kon ik al Pc7 spelen  met schaak en kwaliteitswinst op a8. Om met Klaas te spreken: 'kat in bakkie'. Bij mij uiteraard toch weer niet. Ik begon daarna op de koningsvleugel vreemd te schutteren, speelde Le5 terwijl nodig paard f3 naar e5 had gemoeten (dan was er voor zwart niet zoveel meer te halen geweest) en liet vervolgens, na een helemaal foutieve pionzet, dame- en pionverlies toe, weliswaar tegen toren en paard, zodat er nog een sprankje hoop voor me overbleef. Toch zat ik vanaf dat moment tegen verlies aan te hikken.


Na de 24e zet van wit stond deze stelling op het bord:

HOLTZ
PRINS

Ik gaf mezelf niet veel kans meer, maar zwoegde verder. Het vervolg: 24. ... Ld6 25. h4 (een koninkrijk voor een open torenlijn) Lxg3 26. hxg5 Db8 (daar komen de problemen) 27. Kd3 Df4 28. Tcf1 De4+ 29. Kc3 De2 30. gxf6 Dc4+ 31. Kd2 Lf4+ 32. Ke1 Dc1+ 33. Ke2 Dc2+ 34. Pd2 (je doet het natuurlijk niet graag, maar soms moet je) Dxd2+ (nu begint wit aan wat ik maar even de lange en bange koningsmars naar het barre noorden zal noemen) 35. Kf3 De3+ 36. Kg4 Dg3+ 37. Kf5 Dg5+ 38. Ke6 Dg4+ 39. Kf7 Dg6+ 40. Ke6 De4+ 41. Kf7 De8+ 42. Kg7 Dg6+ 43. Kh8 Lg5? (zwart dacht het nu mat zou worden, maar dat is niet het geval: Dxf6+ wint natuurlijk wel) 44. f7 Lf6+ 45. Txf6 Dxf6+ 46. Kg8 Dg6+ 47. Kf8 Dd6+ 48. Kg7 en remise.

Het is best mogelijk dat eerder ook al een winstweg ter beschikking was voor zwart, dat ga ik niet meer uitpluizen. Hoe dan ook, in aanmerking genomen dat beide partijen op winst hebben gestaan, is remise misschien wel de juiste uitslag.

Twee dingen (om met Den Uyl te spreken):

1) Het notatiebiljet van Job schijnt, om het voorzichtig uit te drukken, niet helemaal te kloppen: gisteravond stond er nog een versie van bovenstaande partij op de website van Groningen waar maar weinig van deugde, met veel zetten die helemaal niet gespeeld zijn. Hoe kan dat? Wat er momenteel staat (een klein deel van de partij: 13 van de 48 zetten) is evenmin wat het zou moeten zijn.

2) Een komische zin in het verslag van Groningen: vooral aan de lagere borden is de tegenstand toch wel minimaal. Deze niet erg sympathiek overkomende mededeling zullen we verder maar onbesproken laten, maar het komische zit hem natuurlijk in het woord vooral. Dat betekent namelijk dat de tegenstand aan de hogere borden ook (zij het wat minder) minimaal was. Als je dan bedenkt dat Groningen aan die borden met 3-1 verloor krijgt de zin een, hoogst-waarschijnlijk niet bedoelde, maar wel opmerkelijke betekenis.

Geen opmerkingen: