maandag, juni 25, 2007

Nieuw: eigen partijen vanaf 1964

Op zondag 2 juli 2006 plaatste een bijdrage getiteld Schaamteloze Schaakblogs, waarin het erom ging of je, laat ik maar zeggen, zo maar amateur-schaakpartijen op je weblog kon zetten.



Ik schreef toen o.a.de volgende zinnen: 'Houdt dat in dat de 'schaamte om eigen tekortkomingen op schaakgebied te tonen' waar (Majnu) Michaud het over heeft als het over amateurs gaat, bij mij nog groter is? Ik beloof dat ik, voor zover daar sprake van is (of zal zijn), mijn best zal doen me daar overheen te zetten en onbekommerd te werk te gaan, daarbij steunend op Vergilius, die immers laat weten: Si parva licet componere magnis, ofwel: als het geoorloofd is het kleine met grote te vergelijken.'

Dit alles overwegende wil ik één dezer dagen beginnen met eigen partijen op mijn weblog te zetten uit kleine toernooien waaraan ik sinds 1964 heb meegedaan, hier en daar verlucht met een krantenartikeltje en een uitslagentabelletje.

Uit de jaren '60, die het eerst aan de beurt komen, gaat het om een Jeugdschaakweek in Emmen (1964), het toernooi ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de SC Haren (1965), het toernooi ter gelenheid van het 45-jarig bestaan van SC Assen (1966), het Zomertoernooi van 'Het Kasteel' in Coevorden (1968), het toernooi in Hoogeveen (1969) en nogmaals een Zomertoernooi van 'Het Kasteel' (1969).
Bij de jeugdweek ging het om een zeskamp, bij de overige toernooien waren het vierkampen.

Zoals het partijen gespeeld door een ware amateur betaamt, ontbreekt de vrolijke noot niet: met het hout wordt geregeld (zij het met de beste bedoelingen) losjes omgesprongen!

Geen opmerkingen: