woensdag, februari 12, 2014

SC Ten Boer: ronde 17



Gisteravond ronde 17. Voor de oplettende lezers die denken dat dit een foutje is, omdat de laatst genoemde ronde nummer 15 meekreeg: geen vergissing omdat ik de (NOSBO) dinsdag van vorige week als ronde heb meege-teld, met voor (bijna) iedereen een AMK en een SN voor Ad, maar een en ander niet apart heb vermeld.


De uitslagen:

Piet Beetsma (w) - Jan Pilon: 1 - 0
Albert Prins (w) -  Klaas Dijkhuizen: 0 - 1
Gerard Zijlema (w) - Harm Buter:  1 - 0
Ad Mertens (w) - Marten Berends: 1 - 0

AMK: Erick Erdtsieck, Erwin Kok; AZK: Alfred Rodenboog;
SN: Wopko Dijkema


De witspelers winnen, alleen Albert vormt de uitzondering die de regel bevestigt. Hij laat de aanwezige kansen op meer liggen en verliest.

Van de overwinningen van Piet, Harm en Ad heb ik zo goed als niets gezien, dus behalve een compliment aan hun adres, moet ik daar noodgedwongen (te) kort over zijn.


Des te meer kan ik uitweiden over mijn eigen partij. In de eerste fase leek ik in een weinig benijdenswaardige positie terecht te komen, maar dat viel naarmate de avond ver-streek mee en ik kreeg volop tegenkansen. De spanning bleef volop aanwezig en Klaas wilde zoals gebruikelijk niet van remise weten. Dat had helemaal niet erg hoeven te zijn want de witte en zwarte stellingen waren geheel aan elkaar gewaagd. De eerste tijdcontrole werd door beiden met 5, 6 seconden speling gehaald en het laatste kwartier ging in. Zwart probeerde nog één aanvalszet, die door mij sterk kon worden beantwoord, waarna er nog maar één speler had kunnen winnen: dat was ikzelf, maar wat doe ik? Ik doe een zwakke zet (de eerste echte fout) en meteen is het uit en mijn daarop gespeelde 'sterke' zet komt als mosterd na de maaltijd en ik kan opgeven. Dat was na ruim drie uur spelen behoorlijk zuur,




waarbij de opmerking van Klaas dat hij had overwogen (??) remise aan te bieden bepaald niet voor verbetering zorgde.

DIJKHUIZEN
PRINS

De stand na de 36e zet van zwart (Dg5). Nu was 37. Db7! zeer waarschijnlijk voldoende geweest voor remise of meer. Na 37. ... Dxe3+ 38. Kh1 heeft zwart niet veel meer en leidt bijvoorbeeld 38. ... Te8 39. Pe6! Txe6 40. Dc8+ Kh7 41. Dxe6 Dg5 42. Tf7+ Pxf7 43. Dxf7+ tot remise. Of 39. ... Dh6 40. Dc7. Of 40. Dc8+ Kg7 41. Dxe6 Dg5 42. Df8.

Dat had allemaal gekund, maar wat speel ik in werkelijk-heid? 37. Tf4? en na ... Dg3 38. Db7? (Een fout komt zelden alleen. Ik overwoog heel even 38. Pc2 wat er eng uitziet, maar waarna 38. ... Pf3+ toch voor zwart niet zo maar lijkt te winnen en misschien wel helemaal niet) 38. ... Dxe3+ 39. Kh1 Dc1+ gaf ik op.


N.B. Bij voorbaat lichte excuses voor de eventueel niet voor 100% kloppende varianten! Je moet wat met je pogingen tot zelfverdediging. In de analyse hoeft niemand ooit een partij te verliezen en ik ben op die regel geen uitzondering.


Stand na 17 ronden: (Piet stijgt twee plaatsen, Albert en Jan zakken een plaats); de nummers 2, 3 en 4 blijven vlak bij elkaar staan

1. Klaas Dijkhuizen 293 p.; 2. Piet Beetsma 223½; 3. Albert Prins 222; 4. Jan Pilon 206½; 5. Gerard Zijlema 183; 6. Marten Berends 147; 7. Erick Erdtsieck 141; 8. Erwin Kok 124; 9. Harm Buter 121; 10. Wopko Dijkema 114; 11. Ad Mertens 110; 12. Alfred Rodenboog 59.

Terzijde:




Geen opmerkingen: