donderdag, november 17, 2022

Verrassende winst van Lewenborg 1 op SISSA 2

 

In de 2e ronde van de NOSBO-competitie, hoofdklasse A, heeft Lewenborg heel verrassend van SISSA 2 gewonnen met 4½-3½. De gemiddelde rating van Lewenborg (1704) stak duidelijk af tegen die van SISSA (1810), daarom lag de uitslag niet direct voor de hand.
Vooral bij de eerste 4 borden werd succes geboekt, omdat 3 van de 4 Lewenborgers (Ramon, Klaas en Jan Wiebe) hun partij in winst wisten om te zetten. Alleen Hiddo redde het niet tegen zijn tegenstander die een foutloos eindspel op het bord bracht.

UIt de laatste 4 borden wist de thuisclub nog 1½ punt te persen (Douwe met winst en ondergetekende met remise) waardoor de magische grens van 4 punten werd gepasseerd.

Ik speelde zelf een redelijke partij tegen Anne van der Veen, waarin ik een aanzienlijk betere stelling bereikte. Volgens Sissaan Edim (ex-Lewenborg) met wie ik de partij doornam, stond op een gegeven moment bij wit alles verkeerd en had ik de partij met zwart op termijn kunnen uitmaken. Dat mag zo zijn, ik zag dat in ieder geval tijdens het spel niet en stelde, zoals vaker, remise voor. De stand op het bord neigde toen trouwens al naar evenwicht.  Het voorstel werd aangenomen en het halve punt bleek uiteindelijk toch waardevol te zijn.








TERZIJDE:


Uit de Volkskrant van woensdag 16 november


Geen opmerkingen: