zaterdag, oktober 28, 2006

Opgave 43

Ik ben heel tevreden met de verheugende toename in het aantal ingezonden comments. Iets minder blij ben ik met het feit dat men zich weinig (niets) heeft aangetrokken van mijn oproep om niet meer gebruik te maken van lichtelijk kinderachtige pseudoniemen (dan nog liever anonymous zonder meer, zou ik zeggen), maar gewoon te ondertekenen met de eigen naam (voor zover aanwezig natuurlijk). Persoonlijk ben ik eigenlijk van mening dat een en ander aan de serieuze opzet van mijn weblog (met af en toe een luchtige noot) enigszins afbreuk doet.
Ik heb echter besloten een en ander nog even aan te zien, alvorens de niets en niemand ontziende schaar ter hand te nemen.
Ik spoor in ieder geval diegene(n) aan die wel hun eigen naam gebruiken, daar vooral mee door te gaan en niet ook af te glijden!

Albert.

Dan opgave 43, een handen- en breinbindertje voor de thuisblijvers in het weekend!

In een mooie, in de dertiger jaren gespeelde partij (die ik bij de oplossing nog even zal opnemen), ontstond de volgende stelling, die in eerste instantie niet zo moeilijk lijkt, maar het wel is:


De vraag luidt: hoe zette wit deze stand om in winst?

Antwoorden zijn van harte welkom op Alberts SchaakBlog (via comments opsturen, denk aan de woordverificatie).
Morgen (zondag) verschijnt opgave 44. Oplossingen van de opgaven 42-44 in de loop van de volgende week!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Albert,

Volgens mij ligt de kern van het probleem dat wit veld c5 moet kunnen betreden met zijn koning. Als hij voor de pion op c6 langs moet gan verliest hij net een cruciaal tempo, bijv. 1. Ke7 Te1+ 2. Kd6 Td1+ 3. Kc7 Tf1!. Ook met de koning naar de toren lopen helpt niet: in dat geval gaat zwarts toren naar de 8ste rij om daar de pionnen tegen te houden. Bijv. 1. Kg7 Tg1+ 2. Kh6 Th1+ enz 5.Kg3 Th8.

Kortom veld c5 dus. Om dat te bereiken heb je het pionoffer a2-a3+ nodig. Zwart moet of veld c5 weggeven of teruggaan met zijn koning. In dat laatste geval is het tempo dat je kwijt raakt met vóór de pion op c6 langslopen minder cruciaal.

De volgende varianten:
1. a3+ Kxb3 (Kxa3) 2. Ke7 Te1+ 3. Kd6 Td1+ 4. Kc5! Tf1 (4... Tc1+ 5. Kb5 a6+ 6. Kb6 en zwart kan de pionnen niet meer stoppen) 5. c7 Kxa3 (Kxb3) 6. Kd6 (6. c8?? zou nog een zeer lelijke blunder zijn) 6... Txf7 7. c8D en theoretisch staat wit gewonnen (alhoewel het eindspel nog lastig genoeg kan zijn om te winnen, bijv. Tf6+ 8. Kc5 Tb6 en na winst van de pion op a7 moet wit nog maar bewijzen dat hij dame tegen toren kan winnen)

1. a3+ Kb5 2. Ke7 Te1+ 3. Kd7 Td1+ 4. Kc8 Tf1 5. c7 Txf7 6. Kb8 Tf8+ 7. c8D en het resulterende pionnen eindspel is gewonnen.

Roelof