donderdag, oktober 26, 2006

Opgave 42


Geen eenvoudige opgave, al was het alleen maar omdat aan het eind nog een pointe zit, die aan het begin niet makkelijk te zien is!

N.B. Blogger Albert heeft bij het antwoord op opgave 39 (post van 26 oktober) onder woorden gebracht wat hij zich voorstelt bij het inzenden van een oplossing door bezoekers van het weblog. Ter lezing aanbevolen!

In onderstaande stelling (bereikt in een partij gespeeld in de Amerika in 1980) besloot wit tot een combinatie waarvan het begin niet zo moeilijk lijkt, maar waaraan, zoals gezegd, toch een verrassend slot zit. Hoe ging de partij verder?



Dus: wit speelt en wint!

Het antwoord op deze opgave zal in de loop van de volgende week verschijnen op Alberts SchaakBlog, samen met de oplossingen op de nrs. 43 en 44, waarmee de bezoeker de komende dagen zal worden geconfronteerd!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Voordat de kerstman toeslaat alvast een poging:
1. Dxf8+ Dxf8 2. Pe7+ Kh7 3. Txf8 en nu komt na 3... b2 de sterke zet 4. Pg6. Er dreigt mat op h8 en na 4... fxg6 gaat de toren op f1 verloren.

Roelof (of moet ik nu onder Sinterklaas gaan insturen, want die is ook altijd eerder dan de kerstman)

Anoniem zei

Dag Albert en Roelof,
't Is net licht hier in Lapland en ik zie alweer een schaakprobleem.Allereerst de complimenten van de Kerstman, de enige echte Albert, voor de weblog. Eén v.d.mooiste ter wereld en ik kan het weten.
Natuurlijk tover ik ook weer een verrassing uit mijn muts, want Roelof's oplossing is mooi, maar het is ipv. b2 met Te1 nog lang niet afgelopen met zwart. Dus nogmaals een blik werpend komen we op de benarde positie van Dd6 uit. "Weg met die meid dus" is de oplossing van het probleem en daar is e5!. Ze moet naar het strafbankje op a3 en dan volgt het mooie Pb4 volgens mij en mat is daar. Menselijke fouten zijn mij ook niet vreemd, maar dit is volgens mij de juiste oplossing. Plotsklaps is het weer stil in het hoge Noorden. Tot Kerst!

Anoniem zei

Bestre Kerstman,

Houdt u wel rekening met de tussenzet 1... f5+

Groet,

Zwarte Piet

Anoniem zei

Beste Kerstman,

Vergeet ik helemaal op 3... Te1 te reageren. Na 3... Te1 volgt 4. Kf5 met opnieuw de dreiging 5. Pg6, bijv. 4... b2 (laat ik hem toch maar weer voorstellen) 5. Pg6 Tf1+ (anders mat) 6. Ke5 fxg6 7. Txf1

Groet,

Zwarte Piet

Anoniem zei

Beste Zwarte Piet,
Na f5 komt gewoon Kh3 en daarna blijft het min of meer hetzelfde toch. Ik geef toe f5 over het hoofd gezien te hebben.
De Kerstman

Anoniem zei

Betse Kerstman,

Na 2. Kh3 volgt 2... Th1+ 3. Kg2 Dxd5+ en volgens mij zijn de sneeuwmannen in ernstige problemen.

Groet,

Zwarte Piet

Anoniem zei

Na Te1, Kf5 volgt g6 en dan onstaat weer een onduidelijke stelling, maar wie ben ik.