zaterdag, oktober 14, 2006

Oplossing opgave 38

Onderstaande stelling werd bereikt in een partij uit de 70er jaren, tijdens het kampioenschap van de Sovjet-Unie.

Wit speelde, combineerde... en won! Hoe?


Oplossing: Bagirov - Cholmov, Sovjet-Unie 1970

1. Lc3! (de sleutelzet: de beheersing door wit van de diagonaal a1-h8 geeft de doorslag) ... Lg7 (of 1. ... Ta7 2. Dd4! Tg7 3. Dd8! Dxd8 4. Txd8 bxc4 5. Lxg7 Kxg7 6. Txc8 en wit heeft beslissend voordeel, of: 1. ... bxc4 2. De5 De7 3. Dh8+ Kf7 4. Dxh7+ Ke8 5. Dxg6+ Df7 6. Td8+ Ke7 7. Lf6+! Dxf6 8. De8 mat) 2. Dc7 en zwart gaf op, want er dreigt niet alleen mat op g7, maar 2. ...Lxc3 wordt bijvoorbeeld gevolgd door 3. Td8!

Roelof Kroon stuurde de volgende oplossing in, die niet zo compleet is als bovenstaande tekst, maar wel de essentie weergeeft:

Ik ga voor het spel op de zwarte velden met 1. Lc3. Dreigt De5. Na 1... De7 volgt 2. De5 Dg7 (2...Lg7 3. Td8+) 3. Dxb5 en wit heeft al een pion gewonnen. Ik kan me niet voorstellen dat zwart de zwakte op de zwarte velden overleeft.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vermoed dat u uw stukjes geen titels meegeeft... kunt u daarnaar kijken?

Zie http://www.schaaklog.nl/rss/

Albert Prins zei

Beste Dimitri,
Sorry, maar ik zag uw berichtje pas nu. Ik stel het zeer op prijs dat ik bij de links op 'schaaklog' ben opgenomen!
Mijn posts geef ik wèl titels, alleen niet als het een opgave betreft, dan volsta ik met opgave nr. ...
Groet,
Albert.