woensdag, september 05, 2007

Lichte verrassingen op 1e clubavond van SC Ten Boer

Gisteravond, in de eerste ronde van de onderlinge competitie, konden meteen enkele verassingen worden genoteerd.

Zo speelde bijvoorbeeld clubkampioen Roelof Kroon, die met vaste hand bij de loting nummer 1 uit de hoge hoed had getoverd, tegen de eigenaar van lotnummer 2: Boudewijn Michel. Laatstgenoemde wil nog wel eens sterk voor de dag komen, maar dat hij daar meteen tegen de sterkste schaker van de club al mee zou gaan beginnen, was toch opmerkelijk. Ik begreep dat hij eerder in de partij al een goede kans had gemist, maar in ieder geval leek hij niet kansloos in een eindspel van toren + twee pionnen aan zijn kant tegen toren en drie pionnen van zijn tegenstander, temeer omdat Roelof over slechts 30 seconden op de klok beschikte en hijzelf over ongeveer 12 minuten. Toen Boudewijn echter zijn toren liet afruilen scheen het pleit beslist en leek hij te gaan verliezen. Nog één fraaie ingeving had hij vervolgens door de enige pionzet te doen die hem nog een kans bood en... Roelof greep in tijdnood mis en sloeg de verkeerde pion van het bord, waarna alle Boeren het strijdperk verlieten en beide koningen elkaar beteuterd, maar vooral berustend, stonden aan te kijken.

Ook verrassend was mijn eigen remise tegen Ad Mertens, die ik in eerdere ontmoetingen de baas was gebleven. Ook nu leek het trouwens die kant op te gaan. Aanvankelijk speelde Ad sterk, maar na de openingsfase spande ik een klein valstrikje waar hij intrapte door een vergiftigde pion te nemen, wat hem op het verlies van een loper tegen twee pionnen kwam te staan. Hierna was het voor mij eigenlijk eenvoudig uit te maken, maar.... ging het toch weer eens mis:

MERTENS

PRINS

De stand na de 22e zet van wit (Tfe1). Wat is er makkelijker voor zwart dan bijvoorbeeld 22. ...Pa2 23. Ta1 (of Tb1) Txc2 24. Pd4 Td2 waarna zwart regelrecht op de winst afgaat?
Ik zag het wel, maar om niet meer te achterhalen redenen (waarschijnlijk vond ik dat de partij dan te kort zou duren) speelde ik 22. ...Ta8? en deed de ene besluiteloze zet na de andere, loper Lf5 kwam verder geruime tijd niet echt in het spel voor en pion c2 bleef niet alleen voor wit gehandhaafd, maar kwam, omdat ik later op het zeer slechte idee kwam het ijzersterke paard van c3 weg te halen, later ook nog naar c4 en wit deed weer helemaal mee. Het eind van het liedje was, dat ik op de 45e(!) zet, met een ondertussen eerder mindere dan betere stelling, remise aanbood, wat werd aangenomen. Op naar de volgende week!


De overige uitslagen waren min of meer in de lijn der verwachting, ook al zou, gezien de huidige krachtsverhoudingen, een remise van Jan Pilon tegen Klaas Dijkhuizen niet uit de toon zijn gevallen.

Alle resultaten op een rij:

Roelof Kroon (w) - Boudewijn Michel (z): ½-½

Erik Stam (w) - Piet Beetsma (z): 0-1

Wim van Dijken (w) - Wopko Dijkema (z): ½-½

Gerard Zijlema (w) - Harm Buter (z): 1-0

Jan Pilon (w) - Klaas Dijkhuizen (z): 0-1

Ad Mertens (w) - Albert Prins (z): ½-½

Geen opmerkingen: