dinsdag, september 11, 2007

Roelof Kroon doet verslag van zijn (NOSBO)partij tegen DAC en geeft zijn visie op de partij tegen Baudewijn Michel

Zoals door mij gisteren aangekondigd, speelde onze 'eerstebordspeler' Roelof Kroon gisteravond zijn partij tegen Delfzijl vooruit. Vanmorgen al deed hij mij een zeer uitvoerig verslag toekomen, ook nog gecombineerd met een uitgebreide terugblik op zijn partij in de eerste ronde van de onderlinge competitie van SC Ten Boer, namelijk die tegen Baudewijn Michel.

In ieder geval kunnen we concluderen dat, om mijn eigen woorden te herhalen, zijn missie inderdaad geslaagd genoemd kan worden en dat Ten Boer met 1-0 de leiding heeft genomen. Nu die andere 3,5 punt nog (sprak hij, de huid van de beer verkopend).

Ik laat nu Roelof volledig aan het woord!

Gisteren mocht ik de partij tegen Delfzijl vooruitspelen. Ik werd zeer gastvrij door meneer Maas ontvangen. Hij vertelde wel dat de 1ste klasse opnieuw is ingedeeld: HSP2 heeft zich teruggetrokken, Grijpskerk wilde blijkbaar liever niet naar de 1ste klasse, dus is de degradatie van Middelstum ongedaan gemaakt. E.e.a. betekende dat de partij die ik ging spelen wel eens voor niets zou kunnen blijken te zijn, als Ten Boer pas in een latere ronde tegen Delfzijl zou gaan spelen of als Ten Boer opeens thuis zou moeten gaan spelen. In ieder geval begon de partij iets voor 8-en tegen Bert van Till. Hij speelde erg goed en taai. Overigens ook niets dan lof voor de overigen aanwezig bij de schaakclub D.A.C.: het zijn zeer vriendelijke en sportieve schakers! De sfeer was goed, er werd goed geschaakt. Naast mij speelden Verhoog en Molenhuis een goede partij en ook Leunis Maas had een gezonde openingsopzet: pas laat in het middenspel ging het mis in zijn partij. Alleen de discussie tussen een paar voetballers in de kleedruimtes was tamelijk verhit en luidruchtig. Gelukkig had niemand van de schakers er last van.

Partij tegen Baudewijn Michel:

Maar voordat ik verslag doe van mijn partij tegen hem, moet ik eerst terugkomen op mijn partij tegen Baudewijn van vorige week. Baudewijn maakte het mij daarin bijzonder moeilijk en stond lange delen van de partij gewoon beter. Pas in het allerlaatste stadium van de partij had ik een plus (een pion meer), maar wel met nog maar 60 seconden op de klok. In deze fase ontstond de volgende stelling: wit: Kc2, Ta4, a3, b2, c3; zwart: Kc5, Tb5, c4, d5.

MICHEL

KROON

Ik had hier nog 25 seconden, Baudewijn’s 20 minuten waren ook teruggebracht tot slechts een paar minuten. Nu speelde Baudewijn: 1… Tb3? Zwart moet gewoon andere torenzetten blijven doen en jaagt wit door de vlag: 2. Tb4 Hier moest ik even nadenken om te zien of het pionneneindspel wat resulteert wel gewonnen is. 2… Txb4 3. axb4+ Kb5 4. b3. Hier ging Baudewijn nogmaals lang nadenken. Ik rekende alle mogelijke zetten uit, zelfs 4… d4. En hier zag ik de winst als volgt: 5. bxc4+ Kxc4 6. cxd4 en als zwart één van de pionnen slaat loopt de witte koning om zijn eigen pion heen en krijgt altijd controle over het belangrijke veld op de 6de rij (b6 of d6), waardoor hij wint, bijv. 6… Kxd4 7. Kb3 Kd5 8. Ka4 Kc6 9. Ka5 Kb7 10. Kb5 Ka7 11. Kc6 Ka6 12. b5+ Ka7 13. Kc7 Ka8 14. Kb6 Kb8 15. Kc6 Kc8 16. b6 Kb8 17. b7 Ka7 18. Kc7 met winst.In mijn euvele overmoed pakte ik alvast een dame. Een gebaar dat ik persoonlijk verfoei, aangezien het van een ongepaste houding van hautain gedrag getuigt. Maar gezien de 21 seconden op mijn klok leek het me in dit geval toegestaan. Toen Baudewijn 4… d4 speelde, pakte ik echter de verkeerde pion! Een bekend fenomeen: ook jou, Albert, hoor ik vaak verzuchten dat je lang over een zet nadenkt, weet dat hij goed is en toch een andere (verkeerde) zet doet. Een kortsluiting in mijn hersens, maar wel een terechte beloning voor Baudewijn’s goede spel die avond. Er volgde nog:5. cxd4?? Kxb4!! 6. d5 cxb3+ 7. Kb2 Kc5 8. Kxb3 Kxd5. En met ik nog 20 seconden en Baudewijn nog 8 seconden was het remise.Ik kwam eerder in de partij gelukkig weg. En laat ik die stelling nu ook gisteravond weer op het bord krijgen! Tegen Baudewijn kwam de volgende stelling op het bord:wit: Kc1, Dd2, Td1, Th1, Le3, Le2, Pc3, a2, b2, c2, e4, f2, g2, h3 zwart: Kg8, Dd8, Tf8, Ta8, Pf6, Le6, Le7, a7, b7, c5, d6, f7, g7, h7. Deze stelling heb ik al eerder op het bord gehad tegen Baudewijn, alleen dan met de pion op f3 i.p.v. op h3. Baudewijn speelde 1… Da5 en ik speelde a tempo 2. Kb1 om meteen te beseffen dat 2… Pxe4 nu opeens mogelijk is omdat de pion niet op f3 maar op h3 staat! Baudewijn speelde tot mijn grote geluk ook a tempo 2… Tfd8, waardoor ik mijn fout kon herstellen. Ik ging echter voor het vrij geforceerde 3. Pd5 Dxd2 4. Pxe7+ Kf8 5. Lxd2 Pxe4!! en nu was ik in mijn vooruit berekeningen op de 3de zet 6. La5 b6 7. Lf3 Pxf2 8. Lxa8 van plan, maar ik kwam tot de conclusie dat 8… bxa5 sterk is voor zwart. Daarom moest ik vluchten naar de mindere stelling 6. Lf3 Pxd2+ 7. Txd2 Kxe7 8. Lxb7 Tab8 9. Lf3 Tb6 en zwart staat iets beter.

Partij tegen Bert van Till (DAC):

Gisteren was de stelling iets anders:wit: Kc1, Dd2, Td1, Th1, Le3, Le2, Pc3, a2, b2, c2, e4, f2, g2, h2; zwart (Bert van Till): Kg8, Dd8, Tf8, Ta8, Le7, Le6, Pf6, a7, b7, c5, d6, f7, g7, h7.

VAN TILL

KROON

Zwart ging hier verder met 1… a6, maar tijdens het nadenken over deze stelling ontdekte ik dat ik na 1… Da5 eigenlijk alleen maar 2. a3 kon spelen en zet die ik niet al te zeer ambieerde vanwege de pionnen opmars b7-b5-b4.Er volgde hierna nog: 2. Kb1 Dd7 3. f4 Lg4?! (3… b5 lijkt me beter) 4. e5 Pe8 5. Lxc5 Lxe2 6. exd6?!Dit oogt fraai maar zwart kan vrij simpel naar een moeilijk eindspel met een pion minder afruilen. Beter leek Bert en mij na afloop 6. Dxe2 en na 6… Dc6 volgt 7. Le3, terwijl 6… Dc7 7. Pd5 ook niet prettig is.6… Lxd6! Niet 6… Lxd1? 7. dxe7! Dxd2?? 8. exf8#7. Dxe2 Dc6 8. Lxd6 Pxd6 9. Pd5. Hier ging ik er eens goed voor zitten, want het zou wel eens een heel lange avond kunnen worden. Ondanks de pion meer is de remisemarge erg groot. In veel varianten blijft een dubbel toreneindspel over met een pion meer, waardoor de kans op remise erg groot is. Ik denk nu dat 9… Kh8 de beste zet is, maar je zou ook een variant als 9… Tfe8 10. Pe7+ Kf8 11. Pxc6 Txe2 12. Txd6 bxc6 13. Txc6 Txg2 kunnen bekijken en volgens mij wordt het uiterst lastig om dit te winnen. Tot mijn verrassing speelde Bert echter: 9… Pc8? en nu doen het paard en de toren op a8 niet meer mee. Er volgde:10. Tfe1 Kh8 11. De5 f6 12. Dh5 f5 13. Te3 en zwart kan eigenlijk niet meer verder schaken zonder materiaalverlies. Het paard kan niet goed spelen vanwege Te3-h3, Pd5-e7-g6+. Na Dg6 volgt gewoon De2 en Te6, na Db5 is Pc7 vrij vervelend. er volgde 13… Dd7 14. Pf6 Dxd1+ 15. Dxd1 gxf6 16. Dh5. Nu dreigt 17. Th3 en als het paard weggaat 17. Te7. Na nog een paar zetten gaf Bert op.
Hierna volgde een lange, late, donkere en met hindernissen belegde autoreis terug naar Ten Boer.

Geen opmerkingen: