vrijdag, mei 22, 2009

Oplossing opgave 184 (van 15 mei)


Toen bovenstaande stelling was bereikt, wist de zwartspeler de partij snel te winnen. Hoe?

Oplossing: Ik beloofde partijgegevens die bij deze opgave horen, maar bij nader inzien staan die er in bron niet bij, zodat ik daarover geen inlichtingen kan verschaffen. Niet getreurd!

Op 1. ... gxf6?? volgt uiteraard 2. Tg3+ en wit wint; 1. ...Dxd3?? levert ook mat op voor wit en na 1. ... De1+ gevolgd door 2. ... Dxc3 neemt wit uiteraard met de dame terug. Blijft over:

1. ... Dg4! Na 2. hxg4 komt 2. ... gxf6 en zwart wint. Op 2. Tg3 volgt eenvoudig 2. ... Dxg3 3. hxg3 gxf6 en zwart wint.

Derk Schuttel (Schaakclub Grijpskerk) stuurde een antwoord op, dat de toets der kritiek geheel kan doorstaan:

Na 2 keer kijken denk ik dat Dg4 meeste problemen van zwart wel oplost. Een aardige schaker uit Grijpskerk, 15 mei 2009 22:26.

Ik (Albert) heb het sterke vermoeden dat 'aardige schaker' verwijst naar mijn verslagje van de laatste NOSBO-ronde in Haren, op 15 mei, toen Ten Boer tegen Sissa 3 speelde, welke laatste club tegen de Ten Boersters drie dames in de strijd wierp.

Sorry Derk, ik moet het meteen toegeven: er zijn inderdaad nog meer aardige schakers. Als zich weer een gelegenheid voordoet en Google mij voldoende webruimte geeft, zal ik ze allemaal noemen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Albert,

Helaas verkeerd gedacht.
Het bijvoegelijk naamwoord aardig verwijst niet naar de speelster van Sissa. In een ander verslag, Ten Boer 2 - Grijpskerk 2, maakte je een opmerking over de "aardige" familie Schuttel, ooit lid van Ten Boer waarvan een nazaat nu tegenstand bood.
De juiste zinsnede kon ik zo snel niet vinden. Groeten Derk