woensdag, november 18, 2009

NOSBO, 1e kl. A: SC Ten Boer 1 - SV Bedum 1: 4½ - 3½


In de 3e ronde van de NOSBO-competitie heeft Ten Boer twee mooie wedstrijdpunten weten te veroveren, door een spannende schaakavond tegen Bedum met een kleine overwinning af te sluiten.

SC Ten Boer 1 - SV Bedum 1: 4½ - 3½

1. Roelof Kroon (z)(2065) - M. Kuipers (w)(1968): 1 - 0
2. Klaas Dijkhuizen (w)(1957) - L. Hofstra (z)(1837): 0 - 1
3. Albert Prins (z)(1730) - G. Bakker (w)(1649): 1 - 0
4. Piet Beetsma (w)(1702) - T. Smit (z)(1646): 0 - 1
5. Jan Pilon (z)(1693) - Y. Kelmendi (w)(1652): 0 - 1
6. Baudewijn Michel (w)(1651) - J. Schuit (z)(1643): 1 - 0
7. Marten Berends (z)(1627) - L. Valkema (w)(1624): ½ - ½
8. Gerard Zijlema (w)(1545) - A. Wever (z)(1652): 1 - 0

Roelof wist een goed gespeelde partij te beslissen met een dodelijk aftrekschaak. Wit kon het zien aankomen, maar niet verhinderen en gaf daarom op, pardon, ging even later mat.
Later deed Roelof nog een mailtje op de post voor Alberts SchaakBlog met daarin o.a. zijn eigen partij:
In mijn vorige twee partijen tegen Marcel werd het remise. Vooral een partij bij het Kersttoernooi was een ware heksenketel met dameoffers van zijn kant. Ik ben nog onder de indruk van zijn partij van toen, waarin hij de winst miste. Later speelden we een korte remise. In wezen is schaken een gelukspelletje (dit vindt Alberts SchaakBlog toch iets te kort door de bocht; geluk is bij het schaken niet onbelangrijk, maar geldt dat niet voor het hele leven? Verder zou ik willen afsluiten met: bescheidenheid is een mooie deugd!). Ik had het geluk dat ik een stelling kreeg die natuurlijk speelde en Marcel moest veel en lang nadenken, zonder goed tegenspel te kunnen ontwikkelen. Marcel had in ieder geval ook varianten gezien die ik helemaal niet had bekeken. Soms zit je stelling gewoon mee en heb je het geluk dat de varianten die je niet bekijkt allemaal net niet voldoende zijn!

Kuipers-Kroon
1. Pc3 c5 2. Pf3 a6 3. d4 cxd 4. Pxd4 (vorige keer speelde hij Dxd4 en kreeg ik toch wat problemen) 4... Pf6 5. Lg5 e6 (5... Db6!?) 6. e4 (we keken allebeiden ook naar 6... Da4+ 7. Ld2 De5. Marcel zei dat hij eigenlijk 7. Dd2 van plan was, maar dan wint zwart met 7... Lb4) 6... h6 7. Le3 (komt neer op tempoverlies, bovendien kan de loper niet meer terug naar g5, waardoor ik de vrijheid om mijn loper naar b4 te ontwikkelen 7. Lxf6 Dxf6 is consistent) 7... Lb4 8. f3 (8. Dd3!? misschien. Na 8... Da5 kan 9. Ld2 wellicht) 8... 0-0 (dreigt e6-e5 gevolgd door d7-d5) 9. a3 Lxc3+ 10. bxc3 e5!? (pas nu zag ik 12. Lc5 aankomen. Gelukkig zag ik ook vrij vlot de gespeelde variant tot en met de winst van de pion op c3 en de dreiging e5-e4. Dat is nou het geluk van een makkelijk speelbare stelling: ik heb alleen maar only-moves en wit moet elke zet op zoek naar alternatieven, die speelbaar blijven) 11. Pf5 d5 12. Lc5 Te8 (hier moest ik nadenken, want je hebt nog het alternatief 12... Lxf5 13. Lxf8 Pxe4. De meest waarschijnlijke zettenvolgorde lijkt me nu 14. fxe4 Dh4+ 15. Kd2 Df4+ 16. Ke1 Dxe4+ (of eeuwig schaak met Dh4+) 17. De2 Kxf8 met de vraag of zwart genoeg heeft voor de kwaliteit (2 pionnen) Ook interessant is de variant 15. g3 Dxe+ 16. De2 Dxh1 17. Dxe5 Kxf8 18. Dxf5 Pc6, maar volgens mij staat zwart dan wel goed) 13. Pd6 (13. g4 lijkt me minder goed, maar Marcel noemde het als een alternatief) 13... Te6 14. Pxc8 (14. exd5 Txd6 15. Lxd6 Dxd6 16. c4 Pbd7 lijkt me iets beter voor zwart. De pionnen zijn geblokkeerd na Pc5 en Pf6-e8-d6) 14... Dxc8 15. exd5 Te8 (deze stelling had ik voor ogen na 11. Pf5. Zwart staat hier goed) 16. Le3 (16. Lb4 a5 17. Lb5 Pbd7 is ook goed voor zwart, wit kan niet rokeren en pion d5 is zwak) 16... Dxc3 (moeilijke keuze. Ook 16... e4 ziet er aanlokkelijk uit. 16... Pxd5 verliest: 17. Dxd5 Dxc3+ 18. Kf2 Dxa1 19. Lc4 met mat of groot materiaalverlies) 17. Ld2 (ik denk dat ik toch 17. Kf2 zou spelen. Zwart moet dan eerst ontwikkelen met 17... Pbd7 (17... e4 18. Ld4 e3+ 19. Kg1 Da5 en misschien 20. Le2)) 17... Dd4 18. c4 (18. c3 lijkt me een alternatief. Na 18... Dxd5 sta je wel een pion achter, maar heb je niet meer dat de dame over beide diagonalen (g1-d6 en d4-a1) naar binnen schijnt) 18... e4 19. f4 e3 20. Lb4 Dxf4 21. Df3 De5 22. Ta2 (het alternatief is 22. Tc1 Db2 23. Kd1 Dit moet gewonnen zijn voor zwart maar kost meer tijd) 22... a5 23. Lc5 Pbd7 24. Lxe3 Dc3+ 25. Kf2 Txe3 26. Df5 Dd4 27. Kg1 (ik kreeg het idee dat Marcel me hier een matzet gunde en op zoek ging naar de snelste manier) 27... Tf3+ 28. Tf2 Dxf2 mat. Ik weet niet of er veel fouten in de analyse zitten.

Klaas heeft zijn draai in de NOSBO nog niet gevonden. Ook nu ging het mis. Hij wist zijn tegenstander wel zo ongeveer tot de achterste rijen terug te dringen, maar zag daarna geen kans de partij een goed vervolg te geven. Zwart kon zich loswerken en maakte, dat dient gezegd, toen wel een sterke indruk. Hij wist zich steeds meer voordeel te verwerven en dat tot winst uit te bouwen. Steeds meer nijpende tijdnood van wit maakte de zaak er ook niet beter op.

Albert speelde een goede partij, al zegt hij het zelf. Zijn tegenstander ging onstuimig in de aanval en het leek er even op dat dat gerechtvaardigd was. Zwart kon echter pareren (in hedendaags schaakjargon ook wel 'keepen' genoemd) en, wat meer was, onderweg een pion meenemen. Door enkele goede zetten zou even later een tweede pion veroverd worden, maar dat kwam al niet meer op het bord, omdat wit, na 19 zetten al in een tamelijk uitzichtloze stelling beland, opgaf. Achteraf gaf Marcel Kuipers (1e bord Bedum) een voor zwart sterkere voortzetting aan (14. ... Lxf3!), die nog sneller winst van een tweede pion zou hebben betekend.
Klik hier voor de partij: Bakker - Prins.

Piet liet zich verrassen in een opening waar hij toch wel iets van weet en hield een wat ongemakkelijke stelling over, waarna zijn opponent uiteindelijk winnend voordeel wist te behalen.

Jan speelde een ongelukkige partij. Waarschijnlijk heeft hij tussen 21.00 en 23.00 uur voortdurend gewonnen gestaan en hij had op het laatst zelfs een voorsprong van drie pionnen in het eindspel (4 tegen 1). Toen ging het alsnog mis: Jan liet die ene pion van zijn tegenstander onnodig gevaarlijk worden (tijdnood speelde waarschijnlijk ook mee) zodat hij zijn toren moest geven om het witte kereltje onschadelijk te maken. Zoals de oplettende lezer zal begrijpen, kon zijn stelling dat niet verdragen en wit won.

Baudewijn zette een mooie prestatie op het bord. Precies op tijd deed hij een goede torenzet in het centrum, waardoor een en ander in wits voordeel werd vastgezet en liet een tijdje later nog een mooie paardzet volgen, die een pion winst betekende. Zwart was daardoor waarschijnlijk wat van zijn stuk(ken) geraakt en stond wit kort daarna ook nog een paardvork toe, die onze man een kwaliteit opleverde. Dat betekende een winstpunt voor Ten Boer.

Marten speelde een wat moeizame partij en 'hing' geruime tijd tegen verlies aan. Hij verdedigde zich zo taai mogelijk en mocht bepaald niet mopperen toen witspeler Valkema uiteindelijk, met nog steed een winststelling op het bord, remise aanbood. Toen Marten duidelijk was geworden dat dat het beslissende halve punt voor Ten Boer zou betekenen, nam hij het voorstel uiteraard met beide handen aan.

Gerard zorgde voor een belangrijk winstpunt. Later (aan de tap) verklaarde hij dat hij al eerder aanzienlijk beter had gestaan dan zijn tegenstander en het daarom eigenlijk eerder had moeten uitmaken. Toen ik, kennelijk in een latere fase, bij zijn bord verscheen stond hij in het eindspel in ieder geval een gezonde loper voor en gaf de zwartspeler op.

Voor de clubcompetitie werden op deze avond nog twee partijen gespeeld:

Anna Bruijn (w) - Wim van Dijken: 0 - 1
Harm Buter (w) - Wopko Dijkema: 1 - 0

Geen opmerkingen: