maandag, november 16, 2009

Opgave 200


Weer een moment om even bij stil te staan: de 200e (combinatie)opgave op Alberts SchaakBlog. Ik zou bijna zeggen: Het is moeilijk bescheiden te blijven, als je zo .... .... ... ..! Maar aangezien dat totaal niet in mijn aard ligt, zal ik dat zeker niet doen!

Hoe maakte wit in bovenstaande stelling de partij supersnel uit (dus niet met het flauwe en voor de hand liggende 1. Lxb6, of 1. Dxb6), zo snel zelfs dat het een schoonheidsprijs opleverde?

Stuur je reactie uiterlijk vrijdag 20 november naar Alberts SchaakBlog!
In het weekend daarna volgen het juiste antwoord, de partijgegevens en de ontvangen reacties.

Het opsturen gaat het makkelijkst op de volgende manier:

1) Klik op 'comments' (rechts onder deze post); dan de oplossing intikken bij 'laat een reactie achter' met vermelding van je eigen naam (gewoon meteen onder de tekst). Naam vermelden hoeft niet per se, maar wordt wel gewaardeerd!
2) Woordverificatie (gegeven woord overnemen in kadertje).
3) Kies een identiteit: overslaan.
4) Klik onderaan op 'anoniem' en je antwoord is 'in principe' geplaatst.

Je reactie zal op een wat later tijdstip, na goedkeuring, eerst alleen bij comments verschijnen (aanklikken om die te lezen!) en wordt volgend weekend, tegelijk met het antwoord, op het 'direct zichtbare' weblog gezet.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

1. Tc6 Dd6 2. Lf4 Dxf4 3. e5 Lxe5 4. Dxb6+

Zoiets. Roelof

Anoniem zei

1. Td6, Dxd6
2. Lf4, Dxf4
3. Dxb6+ en mat de volgende zet

Groeten, Jaap

Anoniem zei

Mijn vorige commentaar is wel erg slordig. Ik bedoelde 1. Td6 (of Tc1) Dxd6 2. Lf4 e5 3. Lxe5 Dxe5 4. Dxb6+

Roelof