woensdag, september 13, 2006

Tweede ronde onderlinge competitie SC Ten Boer


In tegenstelling tot wat blogger Albert eerder meedeelde komen er op dit weblog toch meer details over de club- en NOSBO-competitie. Harmonisch overleg tussen hem en Baudewijn Michel (van de website Schaakclub Ten Boer, zie links) heeft hiertoe geleid.
Te verwachten zijn dus in het vervolg: uitslagen plus een persoonlijke impressie van de partijen van die avond en eens in de vijf à zes weken de stand. Om vaker een idee van de stand te krijgen kan men bovengenoemde website van Baudewijn Michel raadplegen.

Op deze dinsdagavond (behalve van het mooie weer had het schaken ook nog concurrentie van de Champions League te verduren) werden 5 partijen gespeeld in de onderlinge competitie.
Afwezig waren Erik Stam, Marten Berends, Fré Blok en Baudewijn Michel.
Clubkampioen Roelof Kroon speelde zijn eerste partij en en maakte meteen weer zijn aspiraties voor de titel duidelijk door Harm Buter te verslaan. Toch was hij over zijn spel niet geheel en al tevreden. Wat dat inhoudt laat zich raden.
Blogger Albert behaalde zijn eerste winstpunt na de tegenvaller van vorige week en versloeg Wopko Dijkema, die te vroeg aan aanvallen dacht, terwijl ontwikkelen eigenlijk nog alle aandacht vroeg.
Piet Beetsma gaf eveneens te kennen het dit seizoen degelijk te wilen aanpakken, door langzaam maar zeker van Gerard Zijlema te winnen, nadat in het middenspel de partijen nog geheel aan elkaar gewaagd waren.
Van de partij Ad Mertens tegen Wim van Dijken heeft uw webmaster niet veel gemerkt, behalve de droge mededeling van Wim, bij het verlaten van de zaal, dat het punt aan hem was toegevallen.
De partij van de avond was die van Klaas Dijkhuizen tegen Jan Pilon. Klaas probeerde gewoontegetrouw in een partij die hij had opgezet met het Londens Systeem (ken ik dat ergens van?) door te drukken en had ook lange tijd het initiatief. Voor Jan had er echter waarschijnlijk toch meer ingezeten dan de nederlaag die nu uiteindelijk leed. In het verre eindspel (paard en twee pionnen (Dijkhuizen) tegen loper en één pion (Pilon) had hij net iets actiever kunnen spelen, waardoor remise heel dichtbij zou zijn gekomen. Nu gaf doorzetten, in combinatie met enige psychologische druk de doorslag.

Uitslagen 2e ronde (12 september 2006): Buter-Kroon: 0-1; Dijkema-Prins: 0-1; Zijlema-Beetsma: 0-1; Dijkhuizen-Pilon: 1-0; Mertens-Van Dijken: 0-1




In de reeks logo's van Olympiades, hierboven dat van Leipzig 1960. Hierop heeft opgave 31 (medio volgende week op dit weblog) betrekking. Eerst volgen uiteraard nog de oplossingen van 28 en 29, waarop al antwoorden zijn binnengekomen (waarvoor dank) en opgave 30.


1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Albert,

Zoals je terecht opmerkt op je weblog was ik inderdaad niet helemaal tevreden. In een zwaar onderontwikkelde stelling ging ik op jacht naar een pion. Dit leverde een hachelijk moment op: de reden van mijn onvrede.

Harm (wit): Ke1, Tb1, Th1, Lg2, Lg5, Pf3, h2, g3, f2, e2, d4, c5, c3, b3, b2
Roelof (zwart): Ke8, Ta8, Th8, Lf8, Pg8, Pa5, h7, g7, f7, e6, d5, b7, a7

Deze stelling had ik 3 zetten van tevoren op het oog. Gevoelsmatig was ik niet helemaal gerust, aangezien een klein stemmetje in mijn hoofd zei dat je in een stelling met zo weinig ontwikkelde stukken niet zomaar een pion kunt meepakken zonder gestraft te worden.

In mijn vooruitberekeningen 3 zetten hiervoor ging ik uit van 1… Pxb3 2. Le3 Lxc5, hetgeen in de partij ook gebeurde. In de vooruitberekening had ik ook naar 2. Pd4 gekeken, maar ik dacht dat dat allemaal wel mee zou vallen. Toen ik over 1… Pxb3 nadacht concludeerde ik dat dit helemaal niet meevalt:
• 2. Pd4 Pxd4 3. cxd4 levert een positioneel zeer slechte (verloren, denk ik zelf, maar dat klinkt wel heel heftig meteen) stelling op. Wit heeft het loperpaar, een pion op c5 die door b2-b4 ondersteund kan worden, de breekzet e2-e4 om zwart centrum op te blazen en zwarts loper en toren komen voorlopig niet meer in het spel voor.
• 2. Pd4 Pxc5 3. Pb5 is ook triest. Na 3… Kd7 volgt 4. c4 met meer dan genoeg compensatie voor de pion. Na 3… Pa6 4. Ta1 bepaalt wit het moment dat het paard op a6 verwijderd wordt. Je kunt altijd eerst nog zetten als Lf4 of c4 inlassen.

Blijft over om eerst de loper op g5 te verjagen, maar ook dat is niet erg prettig: 1… h6 2. b4! en wit blijft een pion voor.

Uiteindelijk besloot ik maar tot 1… Pxb3 met het idee van 2. Pd4 Pxd4 3. cxd4. Zoals reeds gezegd antwoordde Harm tot mijn aangename verrassing à tempo met 2. Le3 en na 2… Lxc5 3. Pd4 Lxd4 4. Lxd4 Pxd4 5. cxd4 Pf6 staat zwart een gezonde pion voor.

Roelof