maandag, juli 02, 2007

Oplossing eindspelstudie 10

Wit (aan zet) wint!

Oplossing: het betreft hier een niet zo eenvoudige, maar wel hele fraaie

studie van de befaamde eindspelcomponist Henri Rinck, het eerst gepubliceerd in de Deutsche Schachzeitung (1907).

Uit de Wikipedia haal ik het volgende:

Henri Rinck was a French chess study composer, considered one of the most important early figures in the field.
He was born in Lyon, where his family were brewers. He graduated in chemistry from Munich Technical School, but moved to Barcelona, Spanje, in around 1900, spending most of his life there. He published several editions of his studies, each one containing the entire contents of its predecessor, plus his newer compositions . The final edition, 1414 Fins de partie (1952) contains his entire output, and came out a few days before his death.

Henri Rinck (1870-1952)

Roelof Kroon (SC Ten Boer) vond het een zo mooie studie dat hij, ondanks mijn mededeling dat er geen oplossing hoefde te worden opgestuurd, het er toch op waagde. Ik ontving de volgende mail van hem (waarvoor natuurlijk toch mijn dank):

Beste Albert,
Mag ik je wel een oplossing opsturen? Ik vind de studies namelijk erg leuk. Bij deze studie is de geometrie van het schaakbord erg grappig. De witte loper dekt nu de velden b3 en b1. Verder is veld b2 niet op tijd toegankelijk voor de zwarte toren omdat hij dan eerst de loper op c2 moet slaan. Wit speelt volgens mij eerst 1. b5-b6. Na 1... Te3xe5 herstelt wit weer de geometrie met 2. Lc2-d3. Om de b-pion te stoppen, zijn helaas de velden b1 en b5 niet toegankelijk doordat de loper er naar kijkt. De velden b2 en b4 zijn niet op tijd bereikbaar doordat de loper op d3 de velden e2 en e4 controleert. Om naar b3 te komen heeft zwart een tempo te veel nodig doordat hij eerst de loper op d3 moet slaan. b6 is niet toegankelijk omdat na 2... Te5-e6 3. Ld3-c4+ volgt; b7 en b8 kan zwart niet controleren omdat de toegangsvelden e7 en e8 door de koning op f8 gecontroleerd worden. Na 2... Te5-h5 volgt 3. Ld3-c4+ en de loper kan terug naar g8. Kortom de b-pion lijkt niet te stoppen. Groet, Roelof, juli 01, 2007

Albert: Dit is allemaal juist. Alleen moet er nog een aspect aan toe gevoegd worden, waardoor de compositie nog aanzienlijk mooier wordt. Dat is natuurlijk het aardige, als je, zoals ik, het antwoord bij de hand hebt, ook al is dat in dit geval tamelijk beknopt.

1. b6 Txe5! 2. Ld3! Th5 (zoals Roelof al aangeeft, is Te6 fataal, wegens Lc4+ en de toren valt) 3. Lc4+ Ka1! 4. b7 Th7 (op 4. ... Th8 volgt nu natuurlijk Lg8 en wit wint) 5. Lf7!! Th8+ (hier zou op 5. b8D? volgen: 5. ... Tf7+!! en er ontstaat een 'dolle toren' die de witte koning voortdurend schaak blijft geven: de koning of de loper kunnen niet nemen wegens pat! De witte koning zou dus naar c8 kunnen lopen, waarna zwart zelfs Td8 met schaak speelt en wit moet alsnog nemen of zijn dame laten slaan, met remise als gevolg! Het antwoord dat ik tot mijn beschikking heb geeft dit allemaal niet, maar dit is nu net de clou van 3. ...Ka1!) 6. Lg8 en wit wint.

Er kan nog aan worden toegevoegd dat 1. Ld3? niet wint, omdat zwart het als volgt speelt: 1. ...Txd3! 2. e6 Tf3+! 3. Kg7 (als wit zijn e-pion blokkeert, volgt meteen Tb3 en zwart bereikt remise) ... Tg3+! 4. Kf6 Tf3+! 5. Ke5 Tb3 en remise.

Geen opmerkingen: